FAQ

Chiptuning, goed of slecht voor de motor en turbo?

Bij software optimalisering ontstaat een betere, efficiëntere verbranding, waardoor er minder vervuiling van de kleppen, de zuigerveren en de olie optreedt. De motor zal door het toegenomen vermogen echt niet harder slijten want topvermogen wordt bij een straatauto nog geen 5% van de tijd gevraagd. In het geval van een turbo slijt deze alleen bij misbruik door niet netjes eerst alles warm te rijden voordat er vermogen gevraagd wordt en ook na een stevige rit niet direct bij aankomst de motor uit te zetten, maar de turbo met stationair draaiende motor een paar minuten af te laten koelen. Een turbo kan ook slijten als een slechte tuner de boost hoger zet dan waar de turbo voor ontworpen is. Wij ontwikkelen onze software zelf en weten daardoor exact wat er geplaatst wordt, dit in tegenstelling tot Ebay chipverkopers of chiptuners zonder eigen vermogenstestbank.


Is chiptuning met 200.000km op de teller wel verstandig?

De totale kilometerstand van de motor is niet erg belangrijk. De fabrikanten bouwen een ruime mechanische veiligheidsmarge in die ook wij respecteren bij het chiptunen. Bij een benzinemotor wordt na chiptuning de verbranding schoner wat beter is voor het inwendige van uw motor en ook de olie vervuild minder snel. Bij auto's met hoge kilometerstanden adviseren wij een 'chip op maat' te nemen die specifiek op de staat van uw motor wordt afgesteld.


Waarom stelt de autofabrikant de ECU niet optimaal af in de fabriek?

Autofabrikanten produceren massaproducten die overal in de wereld moeten functioneren, ook onder de meest barre omstandigheden. Fabrikanten houden dan ook rekening met sterk wisselende brandstofkwaliteiten en slechte onderhoudsintervallen. Ook moeten de huidige auto's aan steeds strenger wordende milieueisen voldoen die niet ten goede komen aan de prestaties en driveability van de auto. Hierdoor zijn fabrikanten genoodzaakt vrij ruime marges aan te houden bij het afstellen van de ECU. In ons land zijn de brandstoffen en motorolie echter van prima kwaliteit en wordt onderhoud meestal goed uitgevoerd. Dat geeft ruimte voor chiptuning met behoud van voldoende veiligheidsmarge. Wij hebben van vele motoren de tuning optimaler afgeregeld waarmee prestatiewinst is behaald. Dit maatwerk is iets wat een autofabrikant nooit voor u zou kunnen doen want dat is te specialistisch werk en zou een auto te duur maken.


Heeft Ludwig Performance een vermogenstestbank?

Ja. Wij hebben in-house een moderne, geremde 4WD vermogenstestbank die in een uitstekend geventileerde testruimte staat.

Kan voorkomen worden dat een dealer een ongewenste update uitvoert die de softwareaanpassing overschrijft?

Ja, wij kunnen twee dingen daartegen doen.
1. We kunnen de DSG software onzichtbaar maken voor de diagnose tester van de dealer.
2. We kunnen de software zo aanpassen dat de diagnose tester van de dealer de softwareversie niet herkent en daardoor geen update uitvoert.